Permalänk
Medlem

5970 och minneshantering?

Det dök upp en tanke i mitt huvud idag.
Windows 32bitars OS kan ju bara hantera 4gb kombinerad internminne och grafikminne. jag t.ex. har ett äldre 8800gts kort med 512mb, vilket innebär att endast 3.5 av mina 4 gb internminne används.

Hur blir det då nu när grafikkorten kommit upp på 1-2gb.. Då kommer ju bara 2gb av mitt internminne användas? Har ni gamla kufar mer och mer börjat köra 64bitars OS?

Jag testade det, men upplevde alldeles för mycket problem med applikationer som inte stödjer 64bitar.

Visa signatur

Näää...

Permalänk

Kör Windows 7 64 bitars och har inte stött på några strul alls. När Vista lanserades kunde det vara lite problem med drivrutiner för 64 bitars men det var snarare hårdvarutillverkarnas fel som inte gav ut bra drivrutiner i tid. Men det var som sagt i tidigt skede.

XP 64 har jag aldrig testat men ska ha hört att det var ett skämt när det kom till drivisar.

Att 64-bitars OS skulle vara struligare än 32-bitars is a thing of the past.

Permalänk

Med andra ord, Windows 7 64 bitars är det som gäller.

Permalänk
Medlem

det var inte drivrutiner jag hade problem med, utan de applikationer som jag har sen tidigare som inte stödde x64.. endast x86.

ingen annan som upplevt dessa problem?

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem

nepp... Win 7 64-Bit har fungerat oförskämt bra för mig faktiskt. det enda programmet jag inte fått start på är soldier of fortune 1, som är ett 10 år gammalt spel, så vem bryr sig egentligen

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunkan
det var inte drivrutiner jag hade problem med, utan de applikationer som jag har sen tidigare som inte stödde x64.. endast x86.

ingen annan som upplevt dessa problem?

Vilken version av Windows är det du har upplevt dessa problem med? XP, Vista eller 7?

64 bitars kan köra 32 bitars program i nästan alla fall, kan inte komma på något 32 bit program som inte funkat på 64 för mig.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Vista x64 i ett bra tag, också med 8GB ram same två grafikkort med 2GB på varje kort. Har aldrig haft några större problem & då är jag programmerare

Det enda jag stötte på i början som visserligen var länge sedan va att det inte fanns 64 bitars drivers för mina enheter, mus/trådlöst modem, dock fortfarande inte för en gammal scanjet skanner. Två gammla spel av alla hundratals ville inte installeras utan kompabilitetsläge.

Permalänk

För en polare så funkade inte Dungeon keeper: Gold att installera på Win 7 64-bit, Så man kan ju säga att de spelen som inte funkar på 64-bit är gamla Win 95-98 spel

Det är ju ganska synd kan man ju tycka... Han försökte med Win XP "emulator" men de funkade inte.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kört Vista 64bit och W7 64 och kan inte komma på ett enda program som har strulat pga det jag heller.

Edit: XP64 var ju som sagt ett skämt, borde inte ha kommit ut öht.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D